Kirkens historie

Skjern Pinsekirkes historie.

af: Britta & Christian Linde

En gruppe kristne fra forskellige kirkeretninger begyndte i 1977 et fælleskirkeligt arbejde i huset på Grønningen 2 i Skjern.

Der var bibelstudium med samtale hver mandag aften.

Søndag formiddag var der børnekirke med omkring 25 børn. Efterhånden begyndte man også med gudstjeneste for voksne ligeledes søndag formiddag.

Der samledes regelmæssigt 35 – 40 personer.

I gruppen opstod der et ønske om at begynde et udadvendt arbejde med kaffebar. Derfor købte man i 1985 Østergade 51, der hidtil havde været et værtshus "Østre vov vov".

Huset blev indrettet, så der kunne holdes gudstjeneste og kaffebar i lokalerne.

Hver fredag aften gik nogle stykker ud på gaderne i Skjern og indbød mennesker til en kop kaffe og en samtale om Jesus.

Søndagsgudstjenester og mandagsmøder fortsatte som hidtil.

Pinsekirken Smyrna i Herning kom til at stå som garant for menigheden og dens økonomi, og dermed blev gruppen en udpost til Smyrna i Herning.

Desværre opstod der efterhånden uenighed om tilknytningen til Smyrna, og derfor forlod en del kirken i løbet af et par år. Arbejdet fortsattes dog, og der kom nye til i tidens løb.

I 2000 købtes der nye bygninger på Nylandsvej 5, som blev indrettet til kirke og skatecenter. Samme år flyttede Eik og Kezia Bidstrup til byen og blev ledere af kirken sammen med Christian og Britta Linde. Som det var aftalt, overtog Eik og Kezia Bidstrup efter det første år ledelsen som præstepar.

Samtidig selvstændiggjordes kirken i forhold til Smyrna i Herning og fik navnet Unic.

Senere solgte menigheden bygningen på Nylandsvej 5 og flyttede kirken til Byskolen i Skjern, hvor man lejede lokaler til kirkens arbejde.

Den 1. april 2012 trådte kirken ud af Unic og fortsatte under navnet Skjern Pinsekirke under Kristina og Simon Pedersens ledelse, de overdragede ledelsen til Lisbeth og Tom Nielsen I januar 2015